HET WAS DE ANGST VOOR AFWIJZING

Ben je ooit gestopt met je marketing vanwege uitstelgedrag en wist je niet waar het vandaan kwam? Het gebeurt regelmatig bij mijn klanten en ik herken het omdat het in het verleden ook bij mij gebeurde…

En wat ik merkte is dat het niet echt uitstelgedrag was, maar een soort angst die ons tegenhield. Misschien herken jij dat ook? De angst voor zichtbaarheid, voor succes, om te falen, fouten te maken en waar het eigenlijk om gaat…

De angst voor AFWIJZING

Ik geloof dat ik werkelijk niemand ken die bij het zichtbaar worden in de markt nooit angst voor afwijzing heeft ervaren.

Ik geloof dat deze angst aangeboren is en voortkomt uit de tijd dat je anderen nodig had om te overleven. En precies deze angst weerhoudt ons er nu van te doen wat nodig is om klanten te krijgen.

Angst voor afwijzing weerhoudt ondernemers ervan marketing te doen, te netwerken, te verkopen, contact te zoeken, hulp te krijgen, in het openbaar te spreken, verwijzingen te vragen en samen te werken in strategische allianties.

En dat kan anders.
Je hebt me dit al duizend keer horen zeggen:

Elke dag is marketing dag!

Als jij vandaag geen marketing doet, heb je over zes maanden geen klanten. Als je vandaag de zaadjes niet plant, kun je over een half jaar de vruchten niet plukken. Ik begrijp de angst voor afwijzing zo goed. En ook waarom het je tegenhoudt om jezelf in de markt te zetten.

Wat doe je eraan?

De afgelopen jaren heb ik hier heel veel onderzoek naar gedaan, voor mezelf, voor mijn klanten, gewoon voor ons. Ik heb boeken gelezen, trainingen gevolgd en healers bezocht.

Ik wist dat de oplossing ergens lag in het veranderen van je manier van denken, maar dat was voor mij niet PRAKTISCH genoeg. Ik wilde PRECIES weten wat ik moest doen om de angsten en beperkende overtuigingen weg te nemen.

Toen ik ontdekte dat het aantrekken van klanten veel meer is dan alleen de BUITENKANT van het spel, ontdekte ik dat het INNERLIJKE spel de doorslag geeft bij het aantrekken van klanten. Onze mindset, onze manier van denken en onze overtuigingen bepalen het innerlijke spel en dus ook onze marketing.

Als je niet werkt aan je mindset, blijf je dezelfde dingen doen en hetzelfde verdienen. 

Ik weet niet hoe jij hierin staat, maar ik geef de voorkeur aan groeien en MEER geld verdienen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel dankbaar en superblij met wat ik heb, maar ik geef mezelf toestemming om meer te verlangen.

Dus ik ging naar binnen, op zoek naar antwoord op de vraag:

Wat moet ik doen aan mijn angst voor afwijzing?

En ik vond het antwoord.

Door te werken aan je persoonlijke ontwikkeling en groei aan de hand van een aantal stappen die je helpen je beperkende overtuigingen en angsten te elimineren. Al die dingen die ons weerhouden van stralende authentieke marketing op een grootse manier.

Dit is wat werkt voor mij, voor mijn klanten en waarschijnlijk ook voor jou:

1. Bepaal de onderliggende angst

Bepaal de onderliggende angst of beperkende overtuiging die je er nu van weerhoudt om marketing te doen. Is het angst voor succes, fouten maken, om te falen, om nee te zeggen, goede prijzen te vragen, afwijzing? Laten we de angst voor afwijzing kiezen omdat ik die zo goed ken en omdat die zo vaak voorkomt bij mijn klanten.

2. Denk terug aan je kindertijd.

Wat is je vroegste herinnering aan afgewezen worden? Schrijf het op. (Ik meen het, lees dit niet alleen, maar schrijf het op. Zo krijg je resultaten.) Als je vastloopt, ga dan terug naar de oorspronkelijke gedachte die opkwam toen je de zin las “wat is je vroegste herinnering aan afgewezen worden?”. Dat is meestal de ”big one” die eerst aangepakt moet worden, zelfs als je denkt van niet.

3. Noteer de keren dat je afgewezen werd

Noteer ALLE gebeurtenissen waarin je je kunt herinneren dat je je afgewezen voelde (door je ouders, kinderen op de lagere school, de middelbare school, je dates, sporten, je werk en natuurlijk sinds je ondernemer bent).

4. Welke betekenis heb je het gegeven?

Denk nu eens na over welke BETEKENIS je over jezelf hebt gecreëerd als gevolg van elk van deze gebeurtenissen. (“Ik ben niet goed genoeg”, “Ik ben dom”, “Ik zal nooit goed zijn in marketing”, “Als ik bel, word ik afgewezen”, “Ik ben niet geschikt om veel geld te verdienen”, enz. Besteed hier echt wat tijd aan, want daar begint de healing.

5. Hoe hebben de betekenissen je tegengehouden?

Maak dan een aparte lijst van hoe deze BETEKENISSEN (die je hebt gecreëerd n.a.v. deze gebeurtenissen) je in het verleden hebben tegengehouden. Ben je gestopt met verbinding maken? Heb je het contact verbroken? Ben je gestopt met risico’s nemen? Heb je je teruggetrokken onder een deken? Heeft het je weerhouden bij het benutten van kansen en mogelijkheden die op je pad kwamen? Schrijf ze allemaal op.

6. Stel dat het niet waar is

Ga nu terug naar de lijst met betekenissen die je hebt gemaakt en vraag jezelf af: “Wat als wat ik DENK dat er is gebeurd, niet echt het geval was?” Dit is wat ik bedoel: stel dat je op de middelbare school verliefd was op iemand en dat vervolgens onthulde aan diegene. Stel dat diegene je afwees. Welke BETEKENIS heb jij hieraan gegeven? “Ik ben niet leuk genoeg” of “ik ben niet aantrekkelijk”? Zou het kunnen zijn dat diegene misschien op iemand anders verliefd was? Of heel verlegen was en niet wist wat hij/zij moest zeggen? Schrijf ALLE andere mogelijke alternatieve scenario’s op.

7. Stel dat een alternatieve reden waar is

Je hebt nu een lijst met ALTERNATIEVE scenario’s. Redenen waarom mensen niet het ‘juiste’ voor jou hebben gedaan i.p.v. het ‘feit’ dat je niet leuk genoeg was of onaantrekkelijk bent. Kijk nu naar deze lijst en kies er een uit, want ik garandeer je dat wat je DENKT dat er gebeurd is, waarschijnlijk niet is wat er gebeurd is. Elke persoon heeft zijn eigen verhaal en zelfs als ze iets onaanvaardbaars zeiden of deden, weten we ECHT niet wat de reden was (we zullen het waarschijnlijk nooit weten wat er op dat moment met hen aan de hand was).

8. Is het echt waar dat je bent afgewezen?

Evalueer de beperkende overtuiging of je angst opnieuw. Is het ECHT waar dat je bent afgewezen? Zou er een andere reden kunnen zijn voor wat er gebeurd is? Is het echt de moeite waard om je leven hierdoor te laten bepalen? Wil je nog steeds kansen en mogelijkheden mislopen door wat ooit een (misschien niet zo’n slimme) persoon zei of deed? Is die gebeurtenis echt de moeite waard om je marketing activiteiten hiervoor uit te stellen?

9.  Ga voor het alternatief

Ga voor het ALTERNATIEF. Creëer een nieuwe reden voor wat er gebeurd is en ga voorbij je angst voor afwijzing. Je verdient het om vrij te zijn van wat anderen in het verleden tegen je zeiden of deden. Je verdient het om succesvol te zijn omdat het beter bij je past en je het waard bent.

10. Voel de angst en doe het toch

Als je de angst niet kunt laten gaan, VOEL dan gewoon de angst en doe wat nodig is om ideale goed betalende klanten aan te trekken. Ken jij het gezegde:

“Succesvolle mensen voelen de angst maar doen het toch”

Dat is precies mijn ervaring. Als ik voel dat ik word geremd, gebruik ik vaak het bovenstaande proces. Ik kan dan gewoon door en krijg dingen voor elkaar. Het grappige is dat het nooit zo erg is als waar ik bang voor was. Het beste van alles is: elke keer als je door je angst gaat, is het alsof je een spier oefent. Na een tijdje maken beperkende angsten of overtuigingen geen kans meer om je tegen te houden.

En dat voelt zo BEVRIJDEND!

Je zult merken dat je makkelijker en meer dan voorheen geïnspireerde marketing acties gaat ONDERNEMEN, meer kansen benut en met je marketing betere resultaten gaat behalen. Dat betekent meteen meer goed betalende klanten en de financiële vrijheid waarmee je het leven kunt leiden dat je wilt.

Het uitzicht naar de andere kant van angst is succes

Als je je angsten hebt weggenomen en nog steeds niet zeker weet wat je moet doen om klanten aan te trekken op een manier die voor jou makkelijk en authentiek aanvoelt, is het tijd om dingen anders te gaan doen.

Mijn KlantenMagneet Systeem geeft je de belangrijkste stappen die je moet zetten om eenvoudige, solide marketingsystemen op te zetten, zodat je je pijplijn consequent vult en voortdurend nieuwe klanten krijgt. Het gaat allemaal stap voor stap, geen grote mengelmoes van dingen. Dus je doet stap één van het systeem, en als je daarmee klaar bent, ga je verder.

Download mijn SNELSTART GEHEIMEN
en meld je daarna aan voor de Masterclass – Hoe Word Je Een KlantenMagneet?

© 2022 Francien van den Boomen – Alle rechten voorbehouden.
Mentor voor mindset, marketing en manifestatie. Oprichter van de Manifesteer Business Academie (MBA) en Spirituele Ondernemersschool (SOS). Ontwikkelaar van het KlantenMagneet Systeem™, het bewezen stapsgewijze programma om meer ideale goed betalende klanten aan te trekken, meer omzet te manifesteren en meer tijd te hebben om van dit alles te genieten.

Snelstart geheimen ebook

Mijn SNELSTART GEHEIMEN

3 Nieuwe Klanten In 30 Dagen

GRATIS E-book als een buitengewoon
tool om meer geld te verdienen met
ideale goed betalende klanten.

Categorie ,

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.